De rol van excuses bij crisiscommunicatie
De rol van excuses bij crisiscommunicatie

De rol van excuses bij crisiscommunicatie

Dinsdag 15 september | 20:00 – 21:30 | Facebook en YouTube |

Toen het coronavirus zich over de wereld verspreidde, bleek goede communicatie meer dan ooit van groot belang. De ontwikkelingen rondom het virus volgden elkaar snel op en dit zorgde voor verwarring. Gezien de nieuwheid van de situatie, werden er ook veel fouten gemaakt. Zo moest ná de speech van Mark Rutte aan heel Nederland nog verduidelijkt worden dat groepsimmuniteit geen doel maar middel was, en keek heel Nederland toe hoe Grapperhaus door het stof ging nadat de 1,5e meter niet gewaarborgd werd op zijn bruiloft. Ook lijkt niet iedere werkgever de adviezen van het RIVM even goed toe te passen, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Maar hoe doe je dat op een goede manier: excuses aanbieden wanneer je een crisis hebt veroorzaakt? Waarom is communicatie in een crisis zo belangrijk? En hoe werkt dat dan: excuses aanbieden in een crisis?

Daniel Janssen is universitair hoofddocent Communicatie- en informatiewetenschappen bij het departement Taal, Literatuur en Communicatie van de Universiteit Utrecht.

Dit programma wordt gelivestreamd op onze Facebook-pagina en ons YouTube-kanaal en is toegankelijk voor iedereen. Er zal mogelijkheid zijn om via de chat vragen te stellen! Check op 15 september om 20:00 de volgende kanalen:
https://www.facebook.com/utrechtsib/
https://www.youtube.com/user/SIBUtrecht/